توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد
بخشی از متن پیشینه و مبانی نظری تحقیق بودجهبندی عملیاتی :
لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 53 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
2-1-مقدمه
فصل دوم اختصاص به پیشینه تحقیق و جنبه های تئوری تحقیق دارد كه بیشتر بر روی بودجهبندی عملیاتی تاكید شده است. این فصل شامل سه بخش می باشد. در بخش اول تعریف بودجهبندی و انواع روشهای بودجهبندی و همچنین مزایا و معایب بودجهبندی عملیاتی نیز بیان میشود.
بخش دوم مشكلات پیاده سازی بودجهبندی عملیاتی كه شامل عامل محیطی،عامل فنی _ فرآیندی و عامل انسانی می باشد و بخش سوم نیز تجربه برخی كشورها در بودجهریزی عملیاتی و همچنین پیشینه و مبانی نظری تحقیق بودجهبندی عملیاتی
فهرستی از تحقیقات انجام شده در داخل و خارج كشور نیز آورده شده است.
2-2- بودجه بندی وانواع روشهای بودجه بندی
2-2-1- تعاریف بودجه:
بودجه از كلمه قدیمی فرانسوی (( بوژت ))1-Bougette
كه به معنی كیف و یا كیف چرمی كوچك است گرفته شده است كه امروزه كاربرد این كلمه بدین معنی متداول نیست (محمدی،1381). از بودجه تعاریف گوناگونی به عمل آمده است كه به تعدادی از آنها در ذیل اشاره شده است . بودجه عبارت از برنامه های یك سازمان به صورت ارقام پولی است . در تعریفی دیگر بودجه عبارتست از بیان مالی یا مقدار سیاستی است برای آینده به منظور تحقق هدفهای تعیین شده كه از قبل مشخص و تایید شده است و می تواند شامل درآمدها،هزینه هاوسرمایه گذاریها باشد(بریچ2-Breach
،1975).
بودجه صرفاَ برنامه ای است كه در قالب اطلاعات مالی و مقداری ارائه میشود(منزبوری،1384). در تعریفی دیگر بودجه عبارتست از تعبیر مالی و یا مقداری سیاست از پیش طرح ریزی شده موسسه برای یك دوره ی معین كه استاندارد یا میزان و مآخذی برای سنجش و اندازه گیری نتایج واقعی حاصله از انجام فعالیتهای موسسه نشان می دهد(سجادینژاد،1381).
بودجه بندی بیان نتایج مورد انتظار یك برنامه ، پروژه یا استراتژی است، این تعریف بین بودجه ریزی سنتی و بودجه ریزی جدید تفاوت قائل می شود زیرا در بودجه ریزی، آینده مطرح است با وجودی كه
معمولاً بودجه ها می توانند درباره ی یك موضوع یا پروژه ی خاصی باشد ولی برحسب ارقام مالی ارائه می شود. این تعریف بودجه بر حسب واژه های مالی نمی باشد . زیرا سیستمهای بودجه بندی كامل می توانند شامل نیروی انسانی ، زمان و سایر اطلاعات نیز باشد به طور كلی بودجه بیان كننده وظایفی همچون هماهنگی بین فعالیتها ، ارتباط دهنده ی وظایف ، ایجاد كننده ی انگیزه ، كنترل كننده ی فعالیتها و در نهایت روشی برای ارزیابی عملكرد یك سازمان می باشد ( هاگ واسچ ورز1-Hogh Vosch Worz
،1987 ) .
2-2-2- مقاصد بودجه بندی :
بودجه برای مقاصد و دلایل مختلف تهیه می شود برخی از مقاصد مشترك و عمومی این است كه بودجه بندی(شیروانی،1377).
- طرح ریزی دوره ای را ایجاب می كند .
- هماهنگی ، همكاری و ارتباط را ترویج می نماید .
- به مقدار در آوردن پیشنهاد ها را الزامی می كند .
- چارچوبی برای ارزیابی فعالیتهای انجام شده فراهم می سازد .
- آگاهی روشنی از اقلام بهای تمام شده امور تجاری را نشان می دهد.
- الزمات قانونی یا قراردادی را تامین می كند .
- فعالیتهای واحد تجاری را به سمت هدفهای سازمانی هدایت می نماید .
2-2-3- وظایف بودجه بندی :
دو وظیفه اصلی زیر را می توان برای بودجه بندی بیان كرد .
- طرح ریزی
- كنترل
1) طرح ریزی :
برای اغلب مدیران همزمان با واژه ی بودجه بندی مفهوم طرح ریزی نیز تداعی میشود . طرحریزی ،كلیه مراحل بودجه بندی را از نقطه شروع فكر تا مرحله برآورد بودجه شامل می شود و ضمناً طرح ریزی ، چارچوبی برای وظیفه دوم بودجه بندی یعنی كنترل فراهم میكند .